Info Sport

Waarom sporten?

Sporten wordt over de gehele wereld door vele miljoenen mensen gedaan, hierbij valt onder andere te denken aan hardlopen, fitnessen, voetballen, Rugby, Golven en basketbal. De meeste mensen ervaren sporten als ontspanning van de geest en het lichaam. Sporten kun je samen doen of je kunt deze alleen beoefenen. Als je samen gaat sporten kan dit een teamsport zijn zoals Hockey of basketballen maar dit kan ook individueel zijn zoals Dammen of schaken waar je samen met een vriend/vriendin naar toe gaat. Sporten geschied vaak in de vorm van een competitie. Een competitie wil zeggen dat een club/groep het op neemt tegen een collega club/groep. Hierbij wordt er op basis van de spelregels bepaald welke club/groep het sterkste is en het duel wint. Deze competitie duurt vaak iets korter dan een jaar. De voetbalcompetitie duurt van Eind Augustus tot en met mei. Heeft u spullen nodig voor een nieuw voetbal seizoen? kijkt u eens bij de online voetbalshop waar u gegarandeerd zult slagen. De aaneengesloten periode augustus tot mei wordt onderbroken voor de winterstop. Tijdens de winterstop is het in Nederland vaak te koud om te voetballen omdat de ondergrond dan vaak bevroren is. Op een bevroren ondergrond kan slecht worden gevoetbald omdat deze geen grip biedt omdat de noppen geen grip hebben op de ondergrond. De bevroren ondergrond vergroot tevens de kans op grote en kleine blessures.Naast het sociale aspect aan sporten is het ook lichamelijk goed. Sporten zorgt voor een betere doorbloeding van het lichaam, Sporten brengt transpiratie op gang, verhoogt de zuurstof inname en verhoogt de stofwisseling. Een verhoogde stofwisseling voorkomt dat het lichaam overtollig energie opslaat, daarnaast zorgt een verhoogde stofwisseling voor het afvloeien van overtollige energie. Sporten verhoogt de stofwisseling wat belangrijk is als je wilt afvallen of probeert op gewicht te blijven.

 Fabels over sporten

FABEL: Sporten zorgt ervoor dat je meer zin in (slechte) snacks krijgt.
Dit is een fabel, door het intensief gebruik van het lichaam worden reserves sneller verbrand en zal het lichaam vragen om meer brandstof om deze reserves weer te kunnen aanvullen.

FABEL: Als je genoeg sport, kan je eten wat je wil
Fanatieke sporten verhogen hun spijsvertering waardoor ze meer calorieën verbranden dan niet sports. Echter is afvallen (en als tegenhanger aankomen) slechts voor 25% afhankelijk van de mate van beweging/sport en voor 75% afhankelijk van het voedingspatroon.

FABEL: Met spierpijn kun je beter rust nemen.
Het best tegen spierpijn helpt rustig bewegen van de spier met spierpijn. Het rustig bewegen van de spier zorgt voor een betere doorbloeding wat het herstel bevordert.

– FABEL: Spieren veranderen in vet als je stopt met sporten
Vet en spieren verschillen van weefsel en zijn niet met elkaar om te ruilen. Als spieren minder worden getraind dan worden deze slapper waardoor deze minder goed zichtbaar worden. Het slapper worden maakt ook dat de spieren minder worden in massa. Vaak wordt het voedingspatroon na het stoppen met sporten niet aangepast waardoor te veel voedsel wordt ingenomen.

– FABEL: Het doen van veel sit-ups doet het vet rond je buik verdwijnen.
Helaas is dit een fabel, bewegen doet het vet verminderen maar waar dit vermindert is niet te zeggen. De buikspieroefeningen doet wel de buikspieren strakker maken.

Fabel: De autosport is een gevaarlijke sport. Dit is een fabel, de auto’s welke op de racebaan worden gebruikt zijn uitgerust met vele beveiliging systemen. Crasht u dan kunt u reserve onderdelen vinden op reservedelenstore.nl

 

Feiten over sporten

FEIT: Intensief sporten boekt sneller resultaat dan duursport.
Het intensiever sporten zorgt ervoor dat spieren langer moeten herstellen waardoor ze meer calorieën verbranden.

FEIT: Sporten helpt om gezonder te leven
Sporten helpt niet om af te vallen, maar sporten helpt wel bij een gezondere levensstijl. Sporten helpt je om een conditie op te bouwen, de conditie zorgt ervoor dat je minder snel moe wordt en vermindert de kans op hart en vaatziekten.

FEIT: De meeste mensen die gaat sporten worden eerst zwaarder
Mensen die beginnen met sporten gaan spiermassa opbouwen, de spiermassa is zwaarder dan het vet dat daar heeft gezeten. De spiermassa zijn echter wel gezonde kilo’s en zijn zeker niet te vergelijken met te veel lichaamsvet.

FEIT: Beter 1 keer per week sporten dan helemaal niet.
Sommige mensen denk dat met 1 keer sporten geen spieren worden opgebouwd, de opbouw met 1 keer sporten is beperkt maar deze groeien wel. Daarnaast voorkomt 1 keer per week sporten dat je spiermassa verder afneemt. (dit geldt natuurlijk niet voor mensen die voorheen 5 keer per week sporten)

Sporten is voor iedereen

Sporten is daarom ook niet gebonden aan leeftijd of geslacht, sporten is voor iedereen. Houdt wel rekening bij sporten dat als je ouder wordt dat je moet opletten dat je jezelf niet over belast en tegen nare blessures op loopt.